Roku 1895 česko-německý lékař Vincenz Czerny jako první rekonstruoval prs ženě, které byla jeho velká část odstraněna společně s nádorem. Nový prs vytvořil z většího tukového nádoru (lipomu), který žena měla v bederní oblasti, bohužel se nepřihojil a operace nebyla úspěšná.

Do roku 1960 se vyzkoušelo kde co, nic se ale neosvědčilo. V 90. letech 19. století se do prsou injekčně aplikoval parafín, který se pak v těle přemisťoval a způsoboval vážné potíže, s pokusy se brzy přestalo. Ve 20. letech 20. století se lékaři snažili přenášet tuk do prsou z jiných tělesných partií, ale neznali správnou techniku, takže tuk odumíral a způsoboval komplikace. Později zkoušeli lékaři dávat do prsou dokonce skleněné koule, dřevo, polyuretan nebo chrupavky, výsledky však byly žalostné.

Injekční vstřikování silikonu

Jako první použily silikon ke zvětšení prsou japonské prostitutky. Chtěly svými vnady okouzlit americké vojáky, kteří si na větší prsa potrpěli. Silikon ukradený v docích v Yokohamě si vpravovaly injekčně přímo do prsou s tragickými následky v podobě nekróz a gangrén, které často končily smrtí.

První silikonové implantáty

Skutečnými silikonovými implantáty lékaři poprvé zvětšili prsa třicetileté Timmie Jean Lindseyové roku 1962 v Texasu. Chirurgové Frank Gerow a Thomas Cronin jí z povislých dvojek udělali plné trojky. Gerowa napadlo dát silikon do plastových sáčku na krev, protože mu naplněné krví připomínaly ženská prsa. Tak vznikly první silikonové implantáty.

Timmie předtím o zvětšení prsou neuvažovala. Na kliniku přišla, protože chtěla odstranit tetování. Od lékařů dostala nabídku stát se první ženou, která bude mít silikonové implantáty, které byly před tím vyzkoušeny pouze na fence Esmeraldě. Timmie trápily odstáté uši a dohodla se s tedy lékaři, že na ní mohou implantáty vyzkoušet, pokud jí spraví i uši. Timmie dodnes žije a stala se mnohonásobnou prababičkou.

Když v roce 1963 Thomas Cronin prezentoval výsledek této operace na kongresu plastické chirurgie ve Washingtonu, vzbudil u většiny plastických chirurgů nadšení. Gerow se domníval, že jeho implantáty jsou stejně neškodné jako voda a postupně jej následovali další.

Timmie Jean Lindsey měla po operaci velké bolesti, které za několik dní ustoupily. S výsledkem operace byla v prvních letech spokojená. Později jí vadilo, že prsa poklesla.

První problémy spojené s augmentací

Často se objevovaly komplikace v podobě rozsáhlých hematomů (nahromaděná krev), infekce a kapsulární kontraktury. V 90. letech 20. století americká Food and Drug Administration (FDA) silikové implantáty zakázala kvůli podezření, že způsobují autoimunitní onemocnění. Poté byly povoleny pouze implantáty plněné fyziologickým roztokem.

Silikonové implantáty dnes

Po letech se prokázalo, že silikonové implantáty jsou zdravotně nezávadné a FDA je znovu povolila. Dnes je zvětšení prsou implantáty druhou nejoblíbenější plastickou operací na světě, hned po liposukci. Komplikace po zvětšení prsou implantáty se sice stále objevují, ale jsou relativně vzácné.

U implantátů Motiva vědci díky nanotechnologiím a řadě inovací v roce 2010 zcela elimininovali výskyt pooperačních komplikací, které souvisejí s

• povrchem implantátů (kapsulární kontraktura a pozdní serom),
  • pevností a kvalitou pouzdra (ruptura) a
  • kvalitou silikonového gelu (vrásnění, tvrdost prsou a nepřirozený vzhled).

Implantáty jsou stále odolnější a bezpečnější. Pokud je plastika prsou provedena správně, ve sterilním prostředí a je dodržen pooperační režim, komplikace jsou téměř vyloučené a prsa zvětšená implantáty vypadají zcela přirozeně.

Motiva Implantáty © 2019